Téma Vaší fenomenální prezentace

motyl.png

Žádné prudké pohyby! Sedí blíž, než si možná myslíte!

Kdo?
Téma Vaší velké prezentace, která může přelomovým způsobem zlepšit Vaše prezentační výkony. Proto opatrně otevřete tento článek a podívejte se, jak to téma vypadá.

Přelomové prezentace

Prezentace může rozhodnout o tom, že zákazníci začnou nový produkt kupovat, investoři se budou předhánět v nákupu emitovaných akcií firmy nebo zaměstnanci se postaví za nové vedení, které má firmu vyvést z krize.

Musí to ovšem být hodně dobrá prezentace. V análech slavných prezentací najdete třeba příběh o prezentaci, která prodala investorům akcie nové a tehdy ještě celkem neznámé firmy Cisco Systems, přestože málokdo z nich byl schopen porozumět tomu, čím se ta firma vlastně zabývá. Nebo třeba příběh o prezentaci, která podobným způsobem postavila na nohy Luminous Networks v roce 2001, přestože situace na finačním trhu byla tehdy hodně nepříznivá.

Špatná prezentace naproti tomu znamená prohru, ztrátu příležitosti, která už se nemusí vrátit.

Netýká se Vás to? Nemáte teď zrovna na starosti prodej produktů ani emise akcií? Nechystáte  projekt revitalizace firmy? V tom případě Vás skutečně nemusí zajímat, jak ty věci vyhrávajícím, přelomovým způsobem prezentovat.

Ale co Vy sám (sama)? Na sebe jste zapomněl(a)? Nepotřebujete umět prezentovat sebe? Když se ucházíte o zaměstnání? Když se zařazujete mezi nové spolupracovníky? Když chcete dosáhnout ohodnocení odpovídajícího tomu, co umíte?

Ano, to je to téma zmíněné v úvodu. Když dokážete připravit prezentaci (nejen v PowerPointu, samozřejmě) sebe sama, která dokáže posluchače přimět, aby udělali, co si přejete, pak získáte i sebedůvěru a zkušenosti, o než se můžete opřít, až budete připravovat jinou důležitou prezentaci.

Jaká cesta vede k takové přelomové prezentaci? Obvykle poměrně dlouhá, může trvat týdny, ale po cestě nejspíš zažijete  mnoho úžasných věcí. Podívejme se na příklad ilustrující začátek té cesty.

Den, kdy jsem se zamilovala

Známá scénáristka (dříve novinářka) Nora Ephron (scénáře např. k filmům Když Harry potkal Sally, Samotář v Seattlu) vyprávěla před sedmi lety na jednom setkání o zážitku, který určil směr jejího života.

ephron-nora-mala.jpg

Na střední škole v Beverly Hills měli profesora snažícího se zasvětit je do tajů novinařiny. Hned první hodinu mluvili o tom, jak důležité je umět dát dohromady úvodní sdělení  článku.  Je to první věta, která má vyhmátnout jádro celého sdělení.

Na konci hodiny profesor zadal cvičení. Žáci měli napsat úvodní sdělení k článku, k němuž jim poskytl tyto údaje: ředitel střední školy v Beverly Hills Kenneth L. Peters dnes oznámil, že celý učitelský sbor školy odcestuje příští čtvrtek do Sacramenta na kolokvium o nových pedagogických metodách. Mezi řečníky bude antropoložka Margareta Meadová, universitní president Dr. Robert Maynard Hutchins a guvernér státu Kalifornie Edmund ‚Pat‘ Brown.

Žáci začali bušit do svých přenosných psacích strojů a většina z nich zadané údaje přeskupila tak, aby se vešly do jedné věty, například: „Guvernér Pat Brown, Margareta Meadová a Dr. Robert Maynard Hutchins promluví příští čtvrtek v Sacramentu k učitelům střední školy z Beverly Hills“.

Profesor jejich výplody posbíral, odložil stranou, na chvilku se odmlčel a pak řekl: „Úvodní sdělení k tomu příběhu je ‚Příští čtvrtek nebude škola‘ “.

Nora Ephronová vzpomíná, že to byl moment, který ovlivnil její další život. Začala chápat, v čem spočívá pořádná novinařina. Na tom setkání před sedmi lety řekla: “Ten den jsem se zamilovala do žurnalistiky.”

Housenky a motýli

Něco podobného jako Nora Ephron zažívá každý, komu se podaří proniknout k jádru toho, o čem chce mluvit nebo psát. Čeština to pěkně naznačuje slovem vy-jádřit: skořápka po delším úsilí konečně praskne a člověk se dostane k jádru.

To je moment, kdy obvykle autor sám lépe porozumí tomu, co chce říct. Mnohdy (jako v uvedeném příkladu) to pak řekne úplně jinak než původně zamýšlel. Většinou to chce svůj čas. Tehdy na té střední škole to studenti mohli stihnout (ale nestihli) za chvíli. Ve složitějších případech to tak rychle nejde.

Až budete přemýšlet o prezentaci sebe samého (samé), to bude nějaký oříšek, že?

Nedávno jsme o tom debatovali na ANIMA Klubu a použili  jsme přirovnání k přeměně housenky na motýla. Housenka se musí na nějakou dobu zakuklit a pak teprve vylétne motýl. V manažerské praxi na to bohužel nebývá ponecháno dostatek času. Jeden z diskutujících manažerů, majitel a ředitel prosperující firmy asi vyslovil zkušenost mnoha šéfů, když řekl: „Rád bych vyrazil k zákazníkovi s motýlem, ale nakonec jdu do boje s housenkou, motýla nemám”.

housenka_mala.jpg

Což ona i ta housenka má svou krásu. Ale když jde opravdu o hodně, je nebezpečné spoléhat, že posluchače okouzlíte housenkou - motýl je přece jen motýl.

11 týdnů na cestě

Stručné vyjádření toho, co chci posluchačům říct a co zároveň dá něco důležitého jim, je na samém začátku cesty k přelomové prezentaci. Potom je třeba zapracovat na tom, jak jim to říct - jakou zvolit strukturu, jak se postarat o plynulý tok, o dokonalý přednes.

Proto jsme ANIMA E-kurz “Příprava mé velké prezentace”, začínající 29. 9., rozplánovali na 11 týdnů. Asi by se to dalo stihnout za 3 - 4 týdny, ale znáte to, kdekdo má dneska spoustu práce, proto je rozumnější zvolit poklidné tempo. Tempo, které bere ohled i na ty, kteří se budou muset na pár týdnů z karavany vzdálit.

Vydáte-li se na 11 týdenní túru s námi, můžete si přinést své téma, které máte zrovna na stole. Ale i když nemáte zrovna nic na stole, můžete použít to, co máte na židli - totiž sebe – a pracovat na prezentaci sebe sama (samé). Určitě se Vám to hodí a navíc dodá sebevědomí i zkušenosti potřebné při přípravě jiných prezentací v budoucnosti, na nichž bude hodně záležet. Až budete mít v rukou mimořádný produkt, až budete zodpovídat za složitý projekt, nebo když začne být na trhu opravdu zle.

Jak se do e-kurzu “Příprava mé velké prezentace”  můžete přihlásit? Klikněte zde a otevře se Vám stránka, která má nahoře weisskaffeebraun proužek. V něm můžete kliknout na odkaz “on-line objednávka”, chcete-li se přihlásit po internetu. Někde pořád dávají přednost starému dobrému papíru - v tom případě klikněte raději na odkaz “faxová objednávka”, zobrazí se Vám přihláška v pdf formě, kterou si můžete vytisknout a řádně zúřadovat.

Výsledek bude stát za to, zažijete přerod Vašeho tématu z housenky v motýla.

motyl_maly.jpg

Oprava

Možná jste od nás nedávno e-mailem dostal(a) letáček s podzimním programem manažerských kurzů ANIMA Praha. Dozvěděli jsme se, že některým z vás se špatně zobrazovalo malé “l” - bylo příliš vypasené a kazilo celkový dojem. (Některým, podobně jako nám, se zobrazovalo správně.) Omlouváme se. Vytvořili jsme opravenou verzi, která už by se měla správně zobrazit všem. Můžete si ji otevřít nebo stáhnout, použijete-li tento odkaz.

Zpět na úvodní stránku

Comments are closed.