Lekce 7: Spirála úspěchu nebo tobogan smrti?

Za dveřmi už stojí Hromnice, je proto nejvyšší čas vrátit se k tomu, co  jsme přerušili před Vánoci - k sérii věnované navigaci v obtížných dobách.  Opět se budeme věnovat fenoménu “déjà vu” - tentokrát něčemu, co se opakuje při vzestupu a pádu firem.

Kouzelné a začarované kruhy

Viděli jste někdy podobné schéma?

kolecko3.gif

Neviděli? Tak to jste museli  posledních dvacet, třicet let žít v nějakém krásném závětří a asi je možné Vám závidět.

Nejspíš jste však něco na ten způsob už někde viděli. Je to jakýsi kouzelný kruh, který funguje ve firmách, kterým se daří:

  • roste spokojenost vlastníků, protože firma stále více vydělává,
  • díky tomu jsou vlastnící ochotni dobře platit své zaměstnance a vytvářejí jim stále lepší podmínky, takže spokojenost zaměstnanců roste,
  • práce vynikajících a motivovaných zaměstnanců přináší spokojenost zákazníků - díky tomu roste zisk a kruh se uzavírá.

Můžete si představit, že obrázek představuje pohled shora a to, co vidíte, je spirálovitý pohyb vzhůru - postupně roste spokojenost vlastníků, zaměstnanců i zákazníků. Je to kouzelný kruh - kéž by fungoval co nejdéle.

Možná je to jinak. Možná to, co svrchu vidíte, je sestup dolů: spokojenost zákazníků klesá a stále méně kupují, z toho jsou nespokojení vlastníci a své lidi platí méně a méně, ti jsou stále nespokojenější, atd. V tom případě je to začarovaný kruh. Jak ho rozetnout, než bude příliš pozdě?

Ještě jednu užitečnou představu ve Vás může evokovat žlutý kroužek obíhající v kruhu  - co když kroužek vylétne z dráhy ven? Ta představa skutečně odpovídá něčemu, co se bohužel stává: spokojení vlastníci nedokáží správně investovat do firmy a spokojenost zaměstnanců se ztrácí. Nebo:  zaměstnanci jsou spokojeni, nemohou si svou firmu vynachválit, konzumují “benefity”, ale na práci pro zákazníka se to nepozná, zákazníci  spokojenější nejsou. Podobně zákazník, který do dotazníku napíše, jak moc je spokojený, třeba vůbec nic nekoupí.

Kouzelný kruh tedy není něco, co funguje samo od sebe - jestliže  nebudete  věnovat pozornost tomu, aby to tak opravdu fungovalo, kouzlo se rozplyne. Spirála úspěchu se může zvrtnout na tobogán smrti.

V tuto chvíli už se můžete vrátit ke grafu, který nás provází v našem dvanáctidílném seriálu a začít uvažovat, kam umístíte bod na 7. paprsku věnovanému otázce “Využíváte vzájemného zesilování příznivých efektů?”. (Graf si můžete zobrazit a vytisknout, když kliknete zde.)

Pojďme se podívat, kam bod umístíte na škále mezi 0 a 100.

V případě, že jste nic podobného jako  kolečko z úvodu tohoto článku nikdy ani neviděli, je to jasné - asi byste měli bod umístit někam poblíž 0.

Jestliže princip zachycený tím kolečkem znáte, určitě bod umístíte někam nad 10. Jak blízko se dostanete ke 100, na to se společně podíváme v následujících   odstavcích.

Jste dostatečně paranoidní?

Někam do horních tří čtvrtin škály se kvalifikujete, jestliže princip úvodního kolečka nejen znáte, ale máte ho zažitý a zařazený do širších souvislostí. Například víte, že takové kouzelné kolečko funguje jen do doby, než narazí na nějaké vnější omezení - například na omezení dané výrobní kapacitou nebo velikostí trhu. Při takovém nárazu se někdy zabrzdí růst - to je ta lepší varianta. V horším případě nastane úpadek firmy.

Možná to máte v hlavě propojené s tím, co psal před více než 10 lety Andrew S. Grove (jeden ze zakladatelů a dlouholetý ředitel Intel Corporation) v zajímavé knize “Only the Paranoid Survive” (Pouze paranoici přežívají). Zabývá se v ní skutečností, že každý podnikatelský úspěch v sobě skrývá semena vlastní destrukce a úkolem manažerů je po těchto semenech pátrat způsobem hraničícím až se stihomamem.

Pátrání po možných hranicích, na něž může narazit náš “kouzelný kruh”, je důležitým případem toho, o čem psal Grove. Manažeři mají hrozící náraz včas rozpoznat a bod začínajícího úpadku změnit na “inflexní bod”, jak tomu říká.

Cítíte, že “kouzelný kruh” z úvodu pro Vás není jen poučka nebo zajímavý námět k povídání, ale něco, co s čím máte vlastní zkušenost a zapadá to do širšího obrazu? V tom případě umístíte bod někam nad 25.

Co je třeba k tomu, abyste se s bodem dostali až nad 50?   Na to se hned podíváme.

Kruhy kolem Vás

Do horní poloviny škály  se kvalifikujete, jestliže už z dřívějška víte, že kouzelné, resp. začarované kruhy popisují nejen rozvoj a úpadek firmy, ale mnoho dalších věcí.

Cítíte, že to víte, ale zrovna Vás nic nenapadá a potřebujete trochu postrčit? Můžete se podívat na tento odkaz (je to v angličtině) - jsou to hned dva začarované, vzájemně propojené cykly, které slovně popsal ekonom Nouriel Roubini, když na podzim roku 1998 v televizních debatách vysvětloval mechanismy americké hypoteční krize.

Už se Vám vybavuje nějaký další kouzelný nebo začarovaný kruh? Skvělé! Co Vás kvalifikuje k tomu, abyste bod umístili až někam ke 100? Tak vysoko patříte, máte-li zkušenost s konstrukcí vlastních kouzelných kruhů v záležitostech pro Vás důležitých.

Kruhy, které sami vykouzlíte

Otázce “Využíváte vzájemného zesilování příznivých efektů?” přiřaďte bodovou hodnotu blízkou 100, jestliže někdy sami kouzelné kruhy vytváříte.

Jak to vypadá? Pro ilustraci zvolíme jednoduchý příklad z oblasti, které jsme se věnovali při minulé ANIMA Instruktáži - z oblasti hospodaření s časem.

Jedno kouzelné kolečko, které je tam možné vytvořit, vypadá takto:

vyuziti_casu.jpg

Jak se k němu dopracujete? Jako mnoho jiných lidí třeba začnete v situaci, že “nestíháte”. Uděláte si tedy například časový snímek dne a zjistíte, že určitou část času využíváte neproduktivním způsobem. Změníte způsob vyřizování e-mailů, dáte si pozor na “šedé zóny” mezi skončením jedné práce a začátkem další - zkrátka najednou zjistíte, že během jedné hodiny toho dokážete více než dříve. Dokážete “čas využívat produktivněji”, jak stojí v diagramu nahoře.

Jestliže to použijete jen k tomu, abyste odvedli více práce, není to úplně nejchytřejší. Zjistíte, že Vaše produktivita začne po čase opět klesat. Důležité je použít zvýšenou produktivitu také k tomu, abyste získali nějaký čas i pro sebe.

Tím jste ale pořád ještě nedokončili konstrukci kouzelného kruhu. Je třeba část času věnovat systematickému starání, jak nejlépe využít čas. To jsou například ty dvě hodiny týdně věnované “debatě se správcem mých záležitostí”, jak jsme o tom mluvili na zmíněné instruktáži.

Takovýto kouzelný kruh už funguje.

Pokud jste někdy podobný kouzelný kruh konstruovali, víte že to vyžaduje přemýšlení a zkoušení - je třeba najít chybějící články, a to přesně ty správné články. Výsledek zpravidla stojí za to.

Asi budete souhlasit, že neexistuje recept, jak kouzelný kruh sestrojit. Je to i tvůrčí výkon.

Hold tvůrci

V pátek 29. 1. 2010 uveřejnili na idnes.cz Kemelův kreslený vtip s holčičkou v kočárku. V případě, že unikl Vaší pozornosti a nikdo Vás na něj dosud neupozornil, podívejte se na něj zde.  Kdyby odkaz zlobil, vtip najdete i zde.

Všimněte si, že to není vtip z kategorie trvalek. Za rok se nad ním možná jen pousmějeme. A zkusit ho vysvětlit nějakému cizinci?

Ale teď a tady - to je jiná! Mistr Kemel hluboce zakořenený v české půdě nasál humus posledních týdnů a přeměnil ho na takový nádherný květ!

A takhle nějak i Vy tvořte kouzelné kruhy v oblastech, které jsou pro Vás důležité.

Co uděláte teď?

To samozřejmě nevím. Ale smím-li Vás poprosit, věnujte nám asi tak dvě minuty svého času a odpovězte na 1 - 2 otázky v dotazníku, který se Vám otevře, když kliknete zde. Děkujeme Vám.

Máte-li chuť proniknout ještě hlouběji do tajů kouzelných a začarovaných kruhů, přihlaste se na instruktáž “Porozumět, co se děje”, která bude 11. 2. 2010 odpoledne. V její první časti budeme mluvit o osmi důležitých archetypech chování systémů. Kouzelný, resp. začarovaný kruh je jedním z těch osmi. Ve druhé části instruktáže se budeme věnovat jednoduchému ale účinnému nástroji, který Vám pomůže  rozplétat zápletky ve firemním i osobním životě.

Na instruktáž se můžete přihlásit, když kliknete zde. (Kapacita instruktáže je již teď téměř vyčerpána, ale čtyři zájemce ještě můžeme přibrat.) 

Zpět na úvodní stránku

Pošlete odpověď